راه و روش حمام کردن
دانلود مقاله.پایان نامه.گزارش کار.کارآموزی.جزوه.کتاب
خط آزاد فسا
برچسب
شايد با خودتان بگوييد مگر حمام كردن هم اصول و قواعد دارد؛ ديگر رفتن زير دوش و شامپو كردن مو را همه ما از دوران كودكي ياد گرفته ايم۰

نكته جالب اينجاست كه همين روش ساده نيز گاهي ممكن است براي ما اسباب دردسر شود چرا كه حمام درست باعث سلامت روح و جسم مي شود اما حمام اشتباه ممكن است ما را دچار گمراهي كند. اگر مي پرسيد چه طور و چگونه با ما همراه شويد.

● دور كيسه را خط بكشيد
كيسه و سفيدآب براي پوست به هيچ وجه مفيد نيستند، چرا كه باورهايي كه درباره آن در فرهنگ ما وجود دارد، غلط هستند. چرا كه ما با كيسه كشيدن مي خواهيم به زور طبقه سطحي پوست را كه لايه شاخي نام دارد، از سطح پوست برداريم. خيلي ها وقتي به اصطلاح با كيسه چرك مي كنند، تصور مي كنند اين چرك ها هستند كه از پوست خارج شده اند، در حاليكه اين لايه از پوست است كه شما به زور كنده ايد. وجود لايه شاخي پوست كه سطح آن را مي پوشاند و لايه اي مرده از سلول هاي پوستي است، براي حفاظت لايه هاي زيرين پوست كه زنده اند لازم است.

● ليف نرم بهترين گزينه براي پاك كردن پوست
استفاده از يك ليف نرم و صابون بهترين است. يك ليف نرم براي برداشتن عرق از سطح پوست كافي است. با استفاده از يك ليف نرم، آن بخش از سلول هاي سطحي پوست كه آمادگي جدا شدن از سطح پوست را دارند، برداشته مي شوند و مي ريزند. بنابراين لازم نيست شما با يك كيسه زبر و سفيدآب زبرتر و با فشار دست به جان طبقه سطحي پوستتان بيفتيد چون اين كار سلامت پوست و نقش حفاظتي آن را به خطر مي اندازد.

شامپو كردن پوست، فرمول خاصي دارد؛ اگر شما پوست طبيعي يا مايل به چرب داريد (اغلب جوان ها چنين پوستي دارند)، از اين فرمول مي توانيد استفاده كنيد: اگر هر روز به حمام مي رويد بايد يك بار شامپو كنيد. اگر يك روز در ميان به حمام مي رويد بايد دوبار شامپو كنيد و اگر سه روز يكبار حمام مي كنيد بايد سه بار شامپو كنيد، يعني به ازاي هر روز بايد يكبار شامپو بزنيد. بهتر است با فواصل كمتري به حمام برويد تا كمتر شامپو بزنيد. اما اگر هرروز حمام برويد و يكبار شامپو بزنيد، بهتر از سه روز در ميان و سه بار شامپو زدن است.

● شامپو زدن هم قانون دارد
به نظر مي رسد بهترين روش براي شستن موها بسيار ساده است؛ ابتدا موها را خيس مي كنيم، شامپو مي زنيم، با آب شستشو مي دهيم، به آنها نرم كننده مي زنيم، دوباره با آب مي شوييم، با حوله (و بعضي با سشوار) خشك مي كنيم، آنها را شانه مي زنيم و حالت مي دهيم، درست است؟ خير درست نيست!

ابتدا قبل از حمام كردن موهايتان را شانه بزنيد سپس آنها را خيس كنيد زيرا موهاي خيس بسيار حساس و آسيب پذيرند. شانه كردن موها در حالت خشك امكان آسيب رسيدن به آنها را بسيار كاهش مي دهد زيرا در اين حالت موهاي گره خورده بسيار راحت تر از هم باز مي شوند در حاليكه شانه زدن موها در حالت خيس آسيب فراواني به آنها وارد مي كند. گرماي زياد نيز براي موها مضر است، با وجود اينكه آب داغ همانند سشوار يا نور مستقيم خورشيد به موها آسيب نمي زنند، اما ضررهاي خاص خود را دارد. براي پيشگيري از هر گونه آسيب جدي موهايتان را با آب گرم و تا حدي ولرم بشوييد. هيچ چيز لذت بخش تر و خوشايندتر از دوش گرفتن با آب داغ نيست، اما به شرطي كه موهايتان به طور مستقيم با آن تماس نداشته باشد.

قبل از شامپو كردن، نوع موهايتان را كاملاً بشناسيد. به طور مثال اگر پوست سرتان چرب ولي خود موهايتان خشك است، از شامپو كردن مستقيم موها خودداري كنيد و به جاي آن ابتدا كف فراوان درست كنيد و سپس شامپو را تنها به بخش چرب پوست بزنيد و بعد با آب شستشو دهيد. هنگام شستشو با آب، شامپو در طول موها و به سمت پايين حركت مي كند و همين ميزان براي زدودن هر گونه آلودگي از روي آنها كافيست.

● لطفاً موهايتان را نچلانيد
بعضي از افراد كه داراي موهاي بلند هستند عادت دارند پس از شستن موها، آنها را بچلانند تا زودتر خشك شوند. بايد خدمت اين دسته از دوستان عرض كنيم موها رخت و لباس نيستند كه نياز به چلاندن داشته بشند و اگر بدانند با اين كار چه بلايي سر موهاي خود مي آورند ديگر هرگز اين كار را تكرار نخواهند كرد.

چلاندن موها باعث كشيده شدن بيش از حد آنها، ضعيف شدن و به اصطلاح شكستن مي شود. توصيه مي شود به جاي اين كار موها را با انگشتان دست (از طرف ريشه مو) و به آرامي تكان دهيد و در همين حالت دست را به سمت انتهاي موها حركت دهيد تا به اين ترتيب آب آنها گرفته شود. از حوله براي ماساژ دادن شديد موها و براي خشك كردن آنها استفاده نكنيد، زيرا اين كار باعث گره خوردن موها و حتي كنده شدنشان مي شود.

به جاي اين كار، حوله را دور سر بپيچيد و به آرامي روي موها فشار دهيد، با اين كار موها زودتر خشك مي شوند. همانطور كه قبلاً ذكر شد گرما آسيب زيادي به موها وارد مي كند بنابراين استفاده از سشوار براي خشك كردن موها به هيچ وجه توصيه نمي شود. اما اگر همچنان مي خواهيد از سشوار استفاده كنيد حداقل سعي كنيد در استفاده آن زياده روي نكنيد و آن را خيلي نزديك موهايتان نگيريد. فرقي نمي كند از چه روشي براي خشك كردن موها استفاده مي كنيد و تا چه حد در استفاده از سشوار دقت مي كنيد، در هر صورت سشوار و گرماي حاصل از آن به موها آسيب مي رساند.

● حمام با آب سرد يا گرم
برخي به حمام كردن با آب سرد علاقه دارند و اغلب در فصل تابستان از اين نوع استحمام استفاده مي كنند. زمان اين نوع استحمام نبايد از ۵ دقيقه تجاوز كند، چرا كه استحمام با آب سرد(۲۵ درجه) مي تواند اثرات تحريك كننده اي بر اعصاب و عضلات داشته باشد و حرارت بدن را افزايش دهد. در اين حين برخي به استحمام با آب نيمه گرم (۳۳ تا ۳۵ درجه) علاقه دارند كه زمان آن نبايد از ۱۵ دقيقه تجاوز كند، چرا كه ممكن است سبب خشكي پوست شود و در عين حال دسته اي كه علاقه به استحمام با آب گرم (۳۵ تا۴۱ درجه) دارند نيز نبايد بيشتر از ۱۵ دقيقه زير دوش آب باشند، چون پس از گذشت اين مدت سستي و رخوت سراغ فرد خواهد آمد كه تندي نبض و افزايش گرماي بدن را در پي خواهد داشت.

● مزاياي استفاده از نمك حمام
بعد از يك روز طولاني، گرفتن يك حمام گرم و اضافه كردن نمك هاي مخصوص تجربه فوق العاده اي است كه مي توانيد با آن، خستگي پاهايي را كه تمام روز مجبور به ايستادن بوده اند يا گرفتگي عضلات ناشي از پشت ميزنشيني طولاني را برطرف كنيد. اضافه كردن مقدار كمي نمك به آب، جريان خون را بهبود مي بخشد.

نمك حمام به باز شدن منافذ و پاكيزگي پوست، رفع عرق و دفع مواد سمي از بدن كمك مي كند، در برطرف شدن خشكي پوست، نرمي و ارتجاع آن نيز موثر است. نمك ها موجب بهبودي ناراحتي هاي شايع مانند نيش حشرات، جوش هاي سطحي و پينه پاها مي شوند و در درمان بيماري هاي پوستي جدي تر نظير جراحات ورزشي، آسيب هاي پوستي پاي ورزشكاران، اگزما و ترميم پوست آسيب ديده نيز تاثير مفيدي دارند. نمك هاي با كيفيت، جاي جوش ها را نيز از بين مي برند.

نمك هايي كه با اسانس خوشبو تركيب شده باشند، تاثير رايحه درماني نيز دارند. بوي تسكين دهنده و خوشايند آنها باعث آرامش و تمدد اعصاب مي شود. اين نمك ها به آرامش پايان روز و در نتيجه، داشتن خواب راحت شبانه كمك مي كنند. نمك حمام خاصيت لايه برداري دارد. اگر نمك را با يك ليف خيس روي زانوها و آرنج بماليد و بعد از آبكشي، به حمام معمولي ادامه دهيد، متوجه تاثير پاك كنندگي آن خواهيد شد.

● طرز استفاده از نمك حمام
دماي آب وان را گرم و نه خيلي داغ كه باعث قرمزي پوست شود، انتخاب كنيد. دو پيمانه نمك داخل آب وان حل كنيد و ۱۲ دقيقه با آرامش درون آن قرار بگيريد تا متوجه شل شدن عضلات و مفاصل شويد. سه بار در هفته با اين روش حمام كنيد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط زهرا
آخرین مطالب